Dragi cetățeni ai Uniunii Europene și ai lumii digitale, pregătiți-vă pentru ce e mai bun și… mai complex! Pe 11 martie 2025, Consiliul Afaceri Economice și Financiare (sau, pe scurt, ECOFIN, care sună cam ca un super-erou al economiei) a aprobat un pachet legislativ care ne va face viața mai complicată și mai digitalizată. De acum, în loc să vă faceți griji doar pentru facturile de la electricitate, o să aveți și facturi electronice pentru orice tranzacție online. Așadar, mai aveți de învățat cum să salvați un PDF cu TVA!
Noile reguli sunt ca o schimbare de look pentru TVA: mai modernă, mai digitală și mult mai atentă la ce faceți online. Dacă tot v-ați obișnuit cu facturi pe hârtie, pregătiți-vă să treceți pe facturi electronice. Și nu doar la magazinul de la colț, ci chiar pentru cumpărăturile de pe Amazon. Începând cu 1 ianuarie 2027 (și totul va fi complet implementat până în 2030, deci aveți timp să învățați), TVA-ul va deveni digitalizat, iar raportarea în timp real va fi la ordinea zilei.
1. TVA-ul digitalizat: Raportare în timp real și facturare electronică
Imaginați-vă că faceți cumpărături pe un site din altă țară UE și, înainte să apucați să puneți cartea în coș, TVA-ul deja a fost adăugat în factura electronică. Asta pentru că, de acum înainte, companiile care vând peste granițe vor trebui să furnizeze raportări detaliate la fiecare tranzacție. Dacă v-ați învățat să trimiteți SMS-uri rapid, acum o să învățați să raportați TVA rapid – și mai ales corect! Autoritățile fiscale vor deveni super-spioni ai tranzacțiilor online, astfel încât frauda fiscală va fi la fel de dificilă de evitat ca o ceață dense de martie.
2. Sistemul One Stop Shop (OSS) va face toată treaba pentru tine
Ați auzit de One Stop Shop? Nu, nu e vorba de o cafenea trendy, ci despre un sistem care va face ca viața companiilor care vând bunuri și servicii în mai multe țări UE să fie mai ușoară. În loc să se înregistreze în fiecare țară în parte pentru TVA, companiile vor putea să raporteze totul printr-un singur punct. Mult mai ușor, nu? Totuși, pentru platformele online, lucrurile vor deveni puțin mai complicate, iar responsabilitatea va cădea tot mai mult pe umerii lor.
3. Platformele online vor colecta TVA pentru transporturi și cazare
Știți acele platforme de închirieri pe termen scurt sau cele de transport de persoane? Acum, vor trebui să colecteze TVA-ul, chiar și atunci când furnizorii nu sunt înregistrați fiscal. E ca și cum un ospătar ar trebui să-ți adune banii de la toți clienții, dar fără să cunoască meniul! Cumpărătorii mici și furnizorii de servicii vor trebui să se adapteze rapid, iar platformele vor trebui să implementeze tot felul de sisteme noi ca să nu facă greșeli și să nu își piardă clienții.
Ce urmează?
Ei bine, nu vă panicați! Comisia Europeană va veni cu un plan de acțiune în toamna lui 2025 (adică mai aveți timp până atunci să învățați cum să faceți totul digital, fără să vă simțiți copleșiți). Companiile vor trebui să înceapă pregătirile pentru conformarea la noile reguli și, dacă vă întrebați ce înseamnă asta, gândiți-vă la o mare „revoluție digitală a taxelor”. Nu-i așa că sună… interesant?
Așadar, dragi cititori, pregătiți-vă pentru un viitor digitalizat, cu mai multe taxe, mai multă responsabilitate și, desigur, mai multe facturi pe email!